|
Hiclone
pyörrekiihdytin
HICLONE-pyörrekiihdyttimillä
parempi hyöty meridieselmoottoreista*
HICLONE-antaa moottorille enemmän ilmaa!
HICLONE-pyörrekiihdytin tehostaa moottorin imuilman virtausta. Tuloksena on moottorin lisääntynyt teho, pienempi kulutus,
puhtaammat pakokaasut ja vaimeampi käyntiääni.
Mikä Hiclone oikein on?
Hiclone on moottorin imujärjestelmään kiinteästi asennettava ruostumattomasta teräksestä valmistettu komponentti,
jonka tarkoituksenmukaisen muotoiset kaarevat siivet saavat aikaan voimakkaan kierteisen pyörteen imuilman virtaukseen.
Hiclonessa ei ole mitään liikkuvia osia eikä se kaipaa mitään huoltoa.
HICLONE-pyörrekiihdyttimiä on myytymaailmassa yli 8 miljoonaa kappaletta.
Tuote on saanut arvostettuja palkintoja kansainvälisillä messuilla.
Suomessa HICLONE-pyörrekiihdyttimienmyynti aloitettiin vuonna 2004.
*HICLONE-pyörrekiihdytin tehostaa erityisesti suhteellisen hidaskäyntisten meridieselmoottorien toimintaa.
Uusimman dieselmoottoritekniikan mukaisesti valmistetuissa yhteispaineruiskutusmoottoreissa HICLONE-pyörrekiihdyttimien
vaikutus on marginaalinen.
Mistä lisäteho ja taloudellisuus tulee?
Mitä enemmän ilmaa saadaan moottorin
sylinterien palotiloihin, sitä parempi hyötysuhde
moottorista saadaan. HICLONE-pyörrekiihdyttimen
aikaansaama voimakas kierteinen pyörrevirtaus
vähentää ilmamassan kitkaa imuputkiston seinämiin.
Tämän ansiosta ilmaa virtaa enemmäN, jolloin
sylinterien täytös parantuu ja ilmamassa jakautuu
tasaisemmin kaikille sylintereille.
Koska lisäteho tulee hyötysuhteen parantumisesta,
moottoriin ei tarvitse tehdä mitään muutoksia
säätöihin eikä polttonesteen syöttöön.
Miten polttonesteenkulutus voi pienentyä
HICLONE-pyörrekiihdyttimen ansiosta?
Lisääntyneen moottoritehon ansiosta alus saavuttaa
entisen matkanopeutensa pienemmällä kaasuvivun
liikkeellä. Joissakin tapauksissa taloudellisuutta
voidaan edelleen parantaa valitsemalla moottorin
tehoon optimoitu potkuri.
HICLONE-pyörrekiihdyttimen ansiosta
pakokaasut ovat puhtaammat
Pyörteisen sylinterintäytöksen ansiosta polttoneste-
seos palaa täydellisemmin, jolloin pakokaasupäästöt
voivat vähentyä merkittävästi. Dieselmoottorien savu-
tusmittauksissa on voitu todeta, että HICLONE on
vähentänyt savutusta jopa yli 50 %!
Dieselmoottorin voimakkaan savutuksen syynä voi olla:
- Ilmanpuhdistin tai imuäänenvaimennin on tukossa.
- Moottorin imujärjestelmä on hyvin karstainen.
- Moottorin imuilman lämpötila on liian korkea.
- Ruiskutussuuttimet ovat likaiset tai kuluneet.
- Ruiskutuspumppu on kulunut tai sen ajoitus on väärä.
- Moottorin puristuspaineet ovat heikot tai venttiilivarat ovat väärät.
HICLONE-pyörrekiihdytin tasoittaa moottorin käyntiääntä
HICLONE vaikuttaa kahdella tavalla moottorin
käyntiäänen vaimentamiseen.
Imuilmaan syntyvä voimakas kierteinen pyörre
vaimentaa ääniaaltojen purkautumista ulos
imuputkiston kautta. Ja koska HICLONE saa
imuilmamassan jakautumaan tasaisesti kaikille
sylintereille, niin kaikkien sylinterien palamis-
tapahtumat ovat luonnollisesti saman tehoisia.
Dieselmoottorilla tehdyssä kokeessa HICLONE-
pyörrekiihdytin vaimensi moottorin käyntiääntä
jo tyhjäkäynnillä useita desibelejä. Myös matka-
nopeudella HICLONEN vaikutus moottorin
käyntiäänen vaimentamiseksi oli erittäin suuri.
Mitä muuta hyötyä HICLONE voi antaa?
Polttonesteseoksen tehokkaampi ja tasaisempi
palaminen pitää moottorin puhtaampana. Riski
palamattoman polttonesteen joutumisesta moot-
toriöljyn joukkoon on pienempi. Öljy säilyttää
paremmin voiteluominaisuutensa, joten moottori
voi kestää pitempään.
Puhtaamman palamisen ansiosta moottorin lämpö-
rasitus ja kuormitusrasitus on entistä vähäisempi.
Nämä asiat korostuvat erikoisesti 6-sylinteristen ja
useampisylinteristen moottorien kohdalla.
Mihin HICLONE asennetaan?
Ahtamattomaan dieselmoottoriin HICLONE
asennetaan imusarjaan tai imuletkuun juuri
ennen imusarjaa. Koska HICLONE-pyörre-
kiihdyttimiä on saatavana alkaen koosta
Ø 37 mm aina Ø 150 mm kokoon asti, jokai-
seen moottoriin löytyy sopiva.
Ahdetuissa dieselmoottoreissa voidaan käyt-
tää kahta HICLONE-pyörrekiihdytintä tehosta-
maan ahtopaineen nousua.
Imusarjaan asennettavan HICLONEN lisäksi
voidaan asentaa toinen HICLONE vähintään
150 mm ennen ahdinta. Tällainen kahden
HICLONEN asennelma voi saada turboahtimen
ahtamaan 400-600 r/min entistä aikaisemmin.
Jos ahtojäähdyttimen ja imusarjan välinen letku
on hyvin pitkä, on usein edullista asentaa tähän
letkuun kaksi Hiclonea noin 20 - 25 cm päähän
toisistaan.
Imuputkiston ja moottorin rakenteen takia
toisinaan on tuloksellista ja välttämätöntä
asentaa yksi Hiclone imukanavaan jokaisen sylinterin kohdalle.
Tällaisella ratkaisulla on saatu parhaat tulokset suurista jopa yli 1000 hevosvoimaisista dieselmoottoreista.
Tee nyt hyvä valinta: Hanki HICLONE-pyörrekiihdytin!
HICLONE-pyörrekiihdytin on erittäin edullinen sen avulla saavutettaviin etuihin nähden.
Normaalimalli koot Ø 37 - 90 mm, pituus 25 tai 40 mm
Suurdieselmalli koot 90 - 150 mm, pituus 70 mm.
HICLONE-pyörrekiihdyttimien
jälleenmyyjä venealalla:
Tekno-Marine
Marinsatamantie 3
02320 ESPOO
Puh. (09) 819 0770, 040-9000 940
raunoks@tekno-marine.fi
Maahantuoja: Suomen Kaasutinexpertti Oy
puh. (09) 27 10 229
|
|