Puh. (09) 27 10 229, fax. (09) 27 11 517, e-mail: kurki-suonio@kolumbus.fi

NOLOGY
HotWires
ProFire
PowerCore
PDA-Dyno
Nology-Silver

ITG
ITG-suodattimet
Pro-Filter
Megaflow
Maxogen
Racing
Bikes
Kiihdytystorvet

HICLONE
Hiclone

SUN AUTOMOBILE
Hyper Groud System
Hyper Voltage System

GUNSON
Colortune
Muut testerit

MILLERS OILS
Engine
Gear
Lisäaineet

MARLY
Zenox
Black Gold
Lisäaineet

TWM
Läppäkotelot

VMP AUTO
Resurs

KAASUTTIMET

RUISKUTUSLAITTEET

SYTYTYSOSAT

MUUT

TARJOUKSET

TILAUS

KAASUTINEXPERTTI
Hiclone
pyörrekiihdytin



HICLONE-pyörrekiihdyttimillä parempi hyöty meridieselmoottoreista*

HICLONE-antaa moottorille enemmän ilmaa!

HICLONE-pyörrekiihdytin tehostaa moottorin imuilman virtausta. Tuloksena on moottorin lisääntynyt teho, pienempi kulutus, puhtaammat pakokaasut ja vaimeampi käyntiääni.

Mikä Hiclone oikein on?

Hiclone on moottorin imujärjestelmään kiinteästi asennettava ruostumattomasta teräksestä valmistettu komponentti, jonka tarkoituksenmukaisen muotoiset kaarevat siivet saavat aikaan voimakkaan kierteisen pyörteen imuilman virtaukseen. Hiclonessa ei ole mitään liikkuvia osia eikä se kaipaa mitään huoltoa.

HICLONE-pyörrekiihdyttimiä on myytymaailmassa yli 8 miljoonaa kappaletta. Tuote on saanut arvostettuja palkintoja kansainvälisillä messuilla. Suomessa HICLONE-pyörrekiihdyttimienmyynti aloitettiin vuonna 2004.

*HICLONE-pyörrekiihdytin tehostaa erityisesti suhteellisen hidaskäyntisten meridieselmoottorien toimintaa. Uusimman dieselmoottoritekniikan mukaisesti valmistetuissa yhteispaineruiskutusmoottoreissa HICLONE-pyörrekiihdyttimien vaikutus on marginaalinen.

Mistä lisäteho ja taloudellisuus tulee?

Mitä enemmän ilmaa saadaan moottorin sylinterien palotiloihin, sitä parempi hyötysuhde moottorista saadaan. HICLONE-pyörrekiihdyttimen aikaansaama voimakas kierteinen pyörrevirtaus vähentää ilmamassan kitkaa imuputkiston seinämiin. Tämän ansiosta ilmaa virtaa enemmäN, jolloin sylinterien täytös parantuu ja ilmamassa jakautuu tasaisemmin kaikille sylintereille. Koska lisäteho tulee hyötysuhteen parantumisesta, moottoriin ei tarvitse tehdä mitään muutoksia säätöihin eikä polttonesteen syöttöön.

Miten polttonesteenkulutus voi pienentyä HICLONE-pyörrekiihdyttimen ansiosta?

Lisääntyneen moottoritehon ansiosta alus saavuttaa entisen matkanopeutensa pienemmällä kaasuvivun liikkeellä. Joissakin tapauksissa taloudellisuutta voidaan edelleen parantaa valitsemalla moottorin tehoon optimoitu potkuri.

HICLONE-pyörrekiihdyttimen ansiosta pakokaasut ovat puhtaammat

Pyörteisen sylinterintäytöksen ansiosta polttoneste- seos palaa täydellisemmin, jolloin pakokaasupäästöt voivat vähentyä merkittävästi. Dieselmoottorien savu- tusmittauksissa on voitu todeta, että HICLONE on vähentänyt savutusta jopa
yli 50 %!

Dieselmoottorin voimakkaan savutuksen syynä voi olla:
- Ilmanpuhdistin tai imuäänenvaimennin on tukossa.
- Moottorin imujärjestelmä on hyvin karstainen.
- Moottorin imuilman lämpötila on liian korkea.
- Ruiskutussuuttimet ovat likaiset tai kuluneet.
- Ruiskutuspumppu on kulunut tai sen ajoitus on väärä.
- Moottorin puristuspaineet ovat heikot tai venttiilivarat ovat väärät.

HICLONE-pyörrekiihdytin tasoittaa moottorin käyntiääntä

HICLONE vaikuttaa kahdella tavalla moottorin käyntiäänen vaimentamiseen. Imuilmaan syntyvä voimakas kierteinen pyörre vaimentaa ääniaaltojen purkautumista ulos imuputkiston kautta. Ja koska HICLONE saa imuilmamassan jakautumaan tasaisesti kaikille sylintereille, niin kaikkien sylinterien palamis- tapahtumat ovat luonnollisesti saman tehoisia.

Dieselmoottorilla tehdyssä kokeessa HICLONE- pyörrekiihdytin vaimensi moottorin käyntiääntä jo tyhjäkäynnillä useita desibelejä. Myös matka- nopeudella HICLONEN vaikutus moottorin käyntiäänen vaimentamiseksi oli erittäin suuri.

Mitä muuta hyötyä HICLONE voi antaa?

Polttonesteseoksen tehokkaampi ja tasaisempi palaminen pitää moottorin puhtaampana. Riski palamattoman polttonesteen joutumisesta moot- toriöljyn joukkoon on pienempi. Öljy säilyttää paremmin voiteluominaisuutensa, joten moottori voi kestää pitempään.

Puhtaamman palamisen ansiosta moottorin lämpö- rasitus ja kuormitusrasitus on entistä vähäisempi. Nämä asiat korostuvat erikoisesti 6-sylinteristen ja useampisylinteristen moottorien kohdalla.

Mihin HICLONE asennetaan?

Ahtamattomaan dieselmoottoriin HICLONE asennetaan imusarjaan tai imuletkuun juuri ennen imusarjaa. Koska HICLONE-pyörre- kiihdyttimiä on saatavana alkaen koosta Ø 37 mm aina Ø 150 mm kokoon asti, jokai- seen moottoriin löytyy sopiva.

Ahdetuissa dieselmoottoreissa voidaan käyt- tää kahta HICLONE-pyörrekiihdytintä tehosta- maan ahtopaineen nousua. Imusarjaan asennettavan HICLONEN lisäksi voidaan asentaa toinen HICLONE vähintään 150 mm ennen ahdinta. Tällainen kahden HICLONEN asennelma voi saada turboahtimen ahtamaan 400-600 r/min entistä aikaisemmin.

Jos ahtojäähdyttimen ja imusarjan välinen letku on hyvin pitkä, on usein edullista asentaa tähän letkuun kaksi Hiclonea noin 20 - 25 cm päähän toisistaan.

Imuputkiston ja moottorin rakenteen takia toisinaan on tuloksellista ja välttämätöntä asentaa yksi Hiclone imukanavaan jokaisen sylinterin kohdalle. Tällaisella ratkaisulla on saatu parhaat tulokset suurista jopa yli 1000 hevosvoimaisista dieselmoottoreista.

Tee nyt hyvä valinta: Hanki HICLONE-pyörrekiihdytin!

HICLONE-pyörrekiihdytin on erittäin edullinen sen avulla saavutettaviin etuihin nähden.

Normaalimalli koot Ø 37 - 90 mm, pituus 25 tai 40 mm
Suurdieselmalli koot 90 - 150 mm, pituus 70 mm.

HICLONE-pyörrekiihdyttimien jälleenmyyjä venealalla:
Tekno-Marine
Marinsatamantie 3
02320 ESPOO
Puh. (09) 819 0770, 040-9000 940
raunoks@tekno-marine.fi

Maahantuoja: Suomen Kaasutinexpertti Oy
puh. (09) 27 10 229