|
avosoluvaahtopolyesteri- suodattimet
Bensiini- ja dieselmoottorien ilmansuodatuksen vaatimukset
Bensiini- ja dieselmoottoreissa poltetaan polttonesteen ja ilman seosta.
Ilman tulee olla riittävän viileää ja puhdasta. Ilmanpuhdistimen tehtävänä
on erottaa imuilmasta epäpuhtaudet siten, että ilman virtaus ei häiriinny.
Ilmanpuhdistimen rakenteella ja suodattimen materiaalilla voidaan vaikuttaa
puhdistuksen tehokkuuteen ja ilman virtaukseen.
Nykyaikaisten moottorien tehot ovat nousseet sellaisiin arvoihin, joihin
päästiin ennen vain kilpa-autojen moottoreissa. Samalla autojen huoltovälejä
on pidennetty. Monissa autoissa ilmansuodatin suositellaan uusittavaksi
30 000 - 60 000 km:n välein. Autojen käyttäjät edellyttävät, että autot
toimivat koko huoltovälin, ilman että moottorin teho tai polttonesteen kulutus
muuttuisi. Ilmansuodattimella on tärkeä osuus vaatimuksen täyttämisessä.
Kuitenkin epäedullisissa olosuhteissa kuten kaupunkiajossa tai hiekkapintaisilla
teillä ajettaessa alkuperäinen ilmansuodatin voi tukkeutua paljon
ennen normaalia ilmansuodattimen vaihtoväliä. Jos moottorilta vaaditaan
jatkuvasti täyttä tehoa tuntuu ilmansuodattimen osittainenkin
likaantuminen tehon heikentymisenä ja polttoaineenkulutuksen kasvuna,
kuten esimerkiksi asuntovaunua vedettäessä tai urheiluautokäytössä.
Ilmansuodatuksen testaaminen
Ilmansuodattimien suorituskyvyn testaaminen laboratoriossa on erittäin vaikeaa.
Erityisesti syöttää suodattimiin käytännön olosuhteita vastaavia epäpuhtauksia.
Tähän asti käytössä olleet testausmenetelmät on kehitetty paperisten suodattimien
testaamiseksi. Testit eivät kaikilta ominaisuuksiltaan vastaa käytännön olosuhteita,
kun suodatinmateriaalina on esimerkiksi öljytty avosoluvaahtopolyesteri.
Autoteollisuuden vakiotesteissä mitataan puhtaan suodattimen suurin ilmavirtaus ja
suodatusteho, sekä hienolla että karkealla lialla. Lisäksi mitataan lian määrä,
joka aiheuttaa tehoa hukkaavan ja polttonesteen kulutusta lisäävän virtaushäviön.
Vapaavirtausilmanpuhdistimien valmistajat ovat perinteisesti mitanneet ainoastaan
suurimman ilmamäärän, jonka puhdas suodatin läpäisee. Autourheilukäytössä
ilmansuodattimen huoltoväli oli yleensä niin lyhyt, ettei suodattimen likaantuminen
ehtinyt vaikuttaa moottorin suorituskykyyn. Nykyään autojen virittäjät
ovat muuttaneet mielipidettään, joten jopa autourheilukäytössä ilmansuodattimen
suodatuskykyyn riittävän pitkään ja käyttöikään kiinnitetään eritystä huomiota.
ITG ilmansuodattimet
ITG ilmansuodattimissa on öljytty avosoluinen polyesterivaahtoelementti, joka
erottaa moottorin imuilmasta epäpuhtaudet erittäin pitkien huoltovälien ajan,
niin ettei moottorin teho laske eikä polttonesteenkulutus nouse. Vakiomallisiin
paperisuodattimiin verrattuna ITG ilmansuodattimet kantavat 3 - 5 kertaisen
likamäärän eli niillä voi ajaa 3 - 5 kertaa kauemmin kuin tavallisella
paperisuodattimella! Jos imuilmassa on öljyistä dieselmoottorien pakokaasua
tai moottorin kampikammion tuuletuksen tuomaa öljysumua, tukkeutuu
paperisuodatin jopa uskomattoman nopeasti. Näissä olosuhteissa ITG
suodattimien käyttöikä voi olla vielä pitempi paperisuodattimeen verrattuna.
Vertailutesti
Tässä testissä verrattiin saman auton kahta ero merkkistä paperisuodatinta
sekä viiden valmistajan korvaavaa ilmansuodatinpanosta, joista kaksi oli
varustettu öljytyllä puuvillaverkolla ja kolme öljytyllä avovaahtoelementillä.
Testituloksesta ilmenee, että ITG suodatin kantaa 3 - 5 kertaisen likamäärän
paperisuodattimiin verrattuna ilman merkittävää virtaushäviötä. Myös muut
vaahtoelementtisuodattimet olivat selkeästi heikompia kuin ITG suodatin.
Testi osoittaa, että puuvillaverkkosuodattimet tukkeutuvat jo erittäin
pienistä likamääristä.
Suodatin
|
Tyyppi
|
Lika g
|
Painehäviö mmH2O
|
Mann
|
Paperisuodatin
|
42,5
|
149
|
|
|
56,7
|
208
|
AC
|
Paperisuodatin
|
41,3
|
164
|
|
|
55,1
|
205
|
K&N
|
Puuvillasuodatin
|
42,0
|
196
|
|
|
45,6
|
278
|
JR
|
Puuvillasuodatin
|
24,1
|
204
|
Ramair
|
Vaahtosuodatin
|
44,0
|
127
|
|
|
76,3
|
202
|
Pipercross
|
Vaahtosuodatin
|
42,4
|
149
|
|
|
91,9
|
208
|
|
|
102,5
|
236
|
ITG Pro-Filter
|
Vaahtosuodatin
|
43,1
|
121
|
|
|
56,4
|
124
|
|
|
92,8
|
159
|
|
|
109,4
|
197
|
|
|