|
Hyper Ground System
Auton sähköjärjestelmä
Auton sähköjärjestelmän häiriöt lienevät tuttuja jossain muodossa kaikille autonkäyttäjille.
Sähköenergian mystisyys johtunee sen näkymättömyydestä ja siitä, että näkyvän muodon
sähkö saa vain kadotessaan savun ja kipinöinnin muodossa. Yhtä ihmeelliseltä saattaa
tuntua, että toimiessaankin sähköjärjestelmä on usein vain puolitehoinen.
Japanilainen Sun Automobile on syventynyt sähkön tehokkaampaan hyödyntämiseen autoissa
ja kehittänyt kaksi järjestelmää, joiden avulla saavutetaan merkittäviä käytännön etuja.
Hyper Ground System on 99,99 % kuparia
Autojen sähköjärjestelmän maattopiiri ei suinkaan aina ole mahdollisimman tehokas.
Autoissa käytössä olevien materiaalien sähkönjohtavuutta vertailtaessa voidaan
todeta, että teräksen sähkönjohtavuus on vain 1/3 alumiinin ja vain 1/10 kuparin
sähkönjohtavuudesta.
Autojen sähköjärjestelmän alkuperäisen maattojärjestelmän rinnalle asennettavaksi
Sun Automobile valmistaa Hyper Ground System -maattojohdinsarjaa. Siinä
käytetään paksuja 1477-säikeisiä maattokaapeleita, jotka ovat 99,99 %
puhdasta kuparia sähkönjohtavuuden maksimoimiseksi. Peruspakkauksen viiden
johtimen sarjalla yhdistetään akun maatto moottoriin, vaihteistoon, sylinterinkanteen
ja korin molemmille puolille sisälokasuojiin.
Tuloksena on jopa kymmemenen kertaa pienempi impedanssi (näennäisvastus) kuin
tehtaiden alkuperäisillä maattojärjestelmillä.
Minimoimalla sähköjärjestelmän resistanssi saadaan merkittäviä etuja. Tuloksena
ei ole vain kirkkaammat valot ja vähemmän häiriöitä audiojärjestelmään, vaan
parhaimmillaan voidaan saada jopa 5 hv enemmän tehoa ja vastaava parannus
moottorin vääntömomenttiin, pienempi kulutus, parempi reagointi kaasuun
ja puhtaammat pakokaasupäästöt.
Kolme tyyppiä ja kuusi väriä
Hyper Ground System -kaapelit on suojattu kolminkertaisesti hapettumaa
ja hankautumista vastaan. Kaapelien metallisuojan värejä on saatavana
kulta, hopea, punainen, sininen, keltainen ja savunharmaa, joten
jokainen voi samalla somistaa konehuoneen mieleisellään värillä.
Perussarjoja on kolmea tyyppiä auton koon ja siten tarvittavan johtimien pituuden mukaan.
S-tyyppi sopii pieniin ja keskiluokan perheautoihin, M-tyyppi maastureihin ja isoihin
henkilöautoihin ja kolmantena L-tyyppi on ralliautoja ja muita sellaisia autoja varten,
joissa akku on takana. Tarvittaessa johtimia on saatavana irrallaan esimerkiksi
moottorinohjausyksikön maaton lisävarmistusta varten.
VW turbo
Nissan Maxima vääntö
Nissan Maxima teho
Honda S2000
Porsche 944 vääntö
Porsche 944 teho
Honda Civic
|
|