|
ZENOX
Voitelun uusi aika alkaa nyt
Moottorien voiteluaineet ovat viime aikoina kehittyneet huimin harppauksin. Öljyjen lisäaineet ja synteettiset voiteluaineet
varmistavat voitelun äärimmäisissäkin olosuhteissa. Parempien öljyjen ansiosta öljynvaihtovälejä on voitu pidentää jopa 100 000 km:n
vaihtoväleihin asti. Silti voiteluaineita kehitetään edelleen.
Nyt tulee voiteluaineiden seuraava kehitysaskel, keraamiset mikrohiukkaset ja polarisoitu synteettinen neste, tuotenimeltään Zenox.
Tarvitaanko öljyyn lisäaineita?
Tavanomaiset moottoriöljyt toimivat tehokkaasti vasta, kun niiden lämpötila on noin 70°C, eli 10–15 minuutin ajon jälkeen.
Talvella lämpötilan nouse kestää vielä kauemmin erityisesti ilman moottorinlämmittimien käyttöä. Tuona aikana tapahtuu 80 %
moottorin kulumisesta.
Nykyaikaisten moottorien monet rakenteet, kuten hydrauliset venttiilinpainimet ja muuttuva venttiilien ajoitus, edellyttävät
öljyltä riittävää juoksevuutta jo kylmässä moottorissa. Silloin voitelu on ohuen öljykalvon varassa.
Mikrokeraamisen Zenox-lisäaineen antama ratkaisevasti pienempi kitka vapauttaa polttonesteestä saatavasta energiasta entistä
suuremman osan hyötykäyttöön. Tällöin polttonesteenkulutus, öljynkulutus ja moottorin kuluminen vähentyvät. Moottorista saadaan
parempi teho ja pienemmät pakokaasupäästöt.
Pienten hiukkasten suuret ominaisuudet
Zenoxin keraamiset mikrohiukkaset ovat äärimmäisen pieniä, alle 0,24 um eli 0,00024 mm, ja koostumukseltaan sataprosenttisen vakaita.
Nämä hiukkaset on sekoitettu erityiseen synteettiseen nesteeseen, jonka molekyylit on polarisoitu, niin että niillä on sähköinen varaus.
Tämä yhdistelmä antaa poikkeuksellisen vahvan voitelukalvon, joka vähentää kitkaa ja suojaa moottorin liikkuvia osia.
Kiinteät voiteluaineet kuten molybdeenidisulfidi, grafiitti ja teflon ovat edelleen käytössä perusöljyn voiteluominaisuuksien
vahvistamiseksi. Zenox kestää kuitenkin paljon korkeampia lämpötiloja, jopa 2700°C, ja suurempia paineita. Sen keraamisten
mikrohiukkasten rakenne on heksagonaalinen ja anisotrooppinen eli sen sitoutumisen voima muuttuu paineen suunnan mukaan. Erikoisteollisuuden sovelluksissa tätä teknologiaa on jo ollut käytössä, mutta nyt se tulee myös autoilijoiden ulottuville.
Kitka vähenee 65 %
Zenox-estereillä, johon mikrohiukkaset on sekoitettu, on sähköisen varauksensa ansiosta erityinen ominaisuus tarttua metalliosiin
magneetin tavoin. Voitelukalvo pysyy metalliosien välissä vaikeimmissakin olosuhteissa. Tämän ansiosta Zenox-lisäaine vähentää
huomattavasti kitkaa ja osien kulumista.
Kun tyypilliseen synteettiseen öljyyn (PAO) lisätään 8 % Zenox-lisäainetta, vähenee kitkakerroin arvosta 0,32 arvoon 0,11 eli 65 %.
Öljyteollisuuden käyttämissä voiteluaineiden ominaisuuksia testaavissa "neljän kuulan testeissä" Zenox-lisäaineen on todettu
vähentävän kulumista, parantavan kuormituskestävyyttä ja pienentävän kitkakerrointa merkittävästi perusöljyyn ja jopa grafiittipitoiseen
öljyyn verrattuna.
Zenox sopii nykyaikaisille moottoreille
Paras hyöty Zenox-lisäaineesta saadaan nykyaikaisissa bensiini- ja dieselmoottoreissa hyvälaatuiseen synteettiseen moottoriöljyyn
sekoitettuna. Zenox sopii yhtä hyvin henkilöautoihin, tavara-autoihin, venemoottoreihin, työkoneisiin kuin teollisuusmoottoreihinkin.
Tuotetta valmistaa MARLY, joka tuottaa myös mustat Black Gold grafiittiöljyt ja -lisäaineet.
Zenox-annospullo, 375 ml, lisätään aina öljynvaihdon yhteydessä. Se riittää 3–6 litran öljytilavuuksille. Jos öljymäärä on suurempi,
Zenoxia lisätään 8 % öljytilavuudesta.
|
|