|
Hiclone
pyörrekiihdytin
Hiclone-esite meridieselmoottoreita varten
Hiclonen asennus
Tehomittaus Citroen BX
Tehomittaus Volvo 240
Tehomittaus Volvo 940 TD
Pyörrekiihdyttimellä on mahdollista saada useimmista bensiini- ja dieselmoottoreista:
- lisää tehoa
- lisää vääntömomenttia
- pienempi polttonesteenkulutus
- pienemmät pakokaasupäästöt
- vaimeampi käyntiääni
- puhtaammat venttiilit ja palotilat
Mikä Hiclone oikein on?
Hiclone on moottorin imujärjestelmään kiinteästi asennettava
ruostumattomasta teräksestä valmistettu komponentti, jonka
kaarevat siivet saavat aikaan voimakkaan pyörteen imuilman virtaukseen.
Hiclonessa ei ole mitään liikkuvia osia eikä se kaipaa mitään huoltoa.
Hiclone-pyörrekiihdyttimiä on testattu Suomessa ja maailmalla:
1 vastaan
Tekniikan Maailma 11-05
Ford Focus 1.8 Zetec
viritetty moottori (nokka-akselit ja moottorinohjausjärjestelmä muutettu)
Mittaus: Moottoridynamometri Test Center Tiililä
Hiclone: 1 kpl omatekoisessa adapterissa sijaintia ei mainittu
Tulos: Tehon lisäys +/- 0
Vääntömomentin lisäys +/- 0
Tekniikan Maailman testaajan mielipide:
Tämän kokeen ja moottorin perusteella
uskallamme siis sanoa, että Hiclonesta
ei saada luvattua hyötyä.
11 puolesta
Spinneri magazine 3-04
Ford Focus 1.8 Zetec
vakiomoottori
Mittaus: Rulladynamometri ST-Motors, Espoo
Hiclone: 1 kpl imuletkussa ennen kaasuläppää
Tulos: Tehon lisäys 2,6 %
Vääntömomentin lisäys 1,5 %
Toinen mittaus
Hiclone: 1 kpl imuletkussa ilmanpuhdistimen
puoleisessa päässä
Tulos: Tehon lisäys 2,3 %
Vääntömomentin lisäys 1,0 %
Hiclone-maahantuoja Islannissa
Nissan Patrol 2.8 TDI 1996
Mittaus: Rulladynamometri
Hiclone: 1 kpl ennen ahdinta +
1 kpl ennen imusarjaa
Tulos: Tehon lisäys 4000 r/min yli 15 %
Vääntömomentin lisäys 3000 r/min 7 %
Hiclone-maahantuoja Englannissa
Land-Rover Discovery 2.5 TDI 1988
Mittaus: Rulladynamometri
Hiclone: 1 kpl ennen ahdinta +
1 kpl ennen imusarjaa
Tulos: Tehon lisäys 2,5 - 5 % yli koko
käyntinopeusalueen
Hiclone-maahantuoja Englannissa
IVECO 75E15 7,5 tonnin kuormuri
5,8 litran moottorilla
Hiclone: 1 kpl ennen ahdinta +
1 kpl ennen imusarjaa
Mittaus: Rulladynamometri
Tulos: Tehon lisäys 840-1200 r/min yli 4 %
Tehon lisäys 1200-2500 r/min yli 2 %
Hiclone-maahantuoja Englannissa
MAN 24.400 bussi 12 litran moottori
Hiclone: 1 kpl ennen imusarjaa +
1 kpl 30 cm sitä ennen
Mittaus: Rulladynamometri
Tulos: Ajonopeuden mukaan:
40-45 km/h yli 10 % lisää tehoa
50-65 km/h yli 3 % lisää tehoa
65-95 km/h yli 4 % lisää tehoa
Mittaus: Yli 3000 km maantieajoa
Tulos: Polttonesteenkulutus yli 9 % vähemmän
(vaihtelevat olosuhteet ovat voineet
vaikuttaa tuloksen tarkkuuteen)
Hiclone-maahantuoja Englannissa
Metrocab Taxi 1997, moottori Transit 2,5 D
Hiclone: 1 kpl jokaisessa imukanavassa (4 kpl)
Mittaus: Rulladynamometri
Tulos: Ajonopeuden mukaan:
50 km/h nopeudella 20 % lisää tehoa
60 km/h nopeudella 7 % lisää tehoa
70 km/h nopeudella 2 % lisää tehoa
80 km/h nopeudella 2 % lisää tehoa
90 km/h nopeudella 1 % lisää tehoa
100 km/h nopeudella 1 % lisää tehoa
110 km/h nopeudella 10 % lisää tehoa
Hiclone-maahantuoja Englannissa
Scania 124.470, 12 litran moottorilla
Hiclone: 1 kpl ennen imusarjaa +
1 kpl ~25 cm ennen sitä
Mittaus: Rulladynamometri
Tulos: Vääntömomentin lisäys
nopeudella 45-80 km/h yli 1,7 %
(nopeudella 70 km noin 1,2 %)
Hiclone-maahantuoja Englannissa
Volvo 340 FM12, 12 litran moottorilla
Hiclone: 1 kpl imusarjassa jokaisen
sylinterin kohdalla (6 kpl)
Mittaus: Rulladynamometri
Tulos: Vääntömomentin lisäys
nopeudella 55 km/h 3 %
nopeudella 60 km/h 1,5 %
Hiclone-maahantuoja Suomessa
Saab 90 1985, kaasutinmoottori
Hiclone: 1 kpl letkussa ennen kaasutinta
Mittaus: Nology G-Dyno GPS-anturilla,
moottoritiellä
Tulos: Vääntömomentin lisäys
3000 r/min yli 11 %
4500 r/min noin 5 %
Hiclone-jälleenmyyjä Suomessa
Citroën BX 16 TZi, 1-pisteruiskulla
Hiclone: 1 kpl imuputkessa ennen
läppäkoteloa
Mittaus: Syntec TB109 dynaaminen
tehodynamometri
Tulos: Vääntömomentin lisäys
4000 r/min 7 %
Hiclone-jälleenmyyjä Suomessa
Volvo 240 1.9, kaasutin 175 CDSE
Hiclone: 1 kpl imuputkessa ennen
kaasutinta
Mittaus: Syntec TB109 dynaaminen
tehodynamometri
Tulos: Vääntömomentin lisäys
3500 r/min 9 %
Tehon lisäys
5000 r/min 7 %
Islannin ja Englannin Hiclone-maahantuojien teettämät mittaukset on tehty ulkopuolisten yritysten toimesta.
Suomen Hiclone-maahantuojan ja -jälleenmyyjän tekemät mittaukset on tehty omassa käytössä olevilla välineillä
ilman virallista ulkopuolista tarkkailijaa.
Hiclone-pyörrekiihdyttimiä on myyty jo 8 miljoonaa kappaletta:
- henkilöautoihin,
- maastoautoihin,
- pakettiautoihin,
- kuorma-autoihin,
- linja-autoihin,
- venemoottoreihin,
- maansiirtokoneisiin,
- paikallismoottoreihin sekä
- pienmoottoreihin.
Mitä hyötyä Hiclone-pyörrekiihdytin voi antaa?
Kun moottoriin on asennettu Hiclone-pyörrekiihdytin,
joka saa aikaan voimakkaan pyörteen moottoriin
imuputkistossa virtaavassa ilmassa, niin jokaisen
sylinterin sylinterintäytös paranee ja ilmamäärän
jakautuma on tasaisempi kaikille sylintereille.
Tämän ansiosta palotilassa oleva polttonesteen ja
ilman seos on tasajakoisempi, jolloin palorintama
etenee tasaisen voimakkaasti. Näin moottorin hyötysuhde
paranee ja juuri siitä on kysymys.
Mistä lisäteho tulee?
Mitä enemmän ilmaa saadaan moottorin palotilaan,
sitä enemmän polttonestettä voidaan polttaa yhden
työtahdin aikana ja sitä suurempi teho saadaan.
Koska Hiclone-pyörrekiihdyttimen aikaansaama
voimakas pyörrevirtaus parantaa sylinteritäytöstä,
niin moottorin teho ja vääntömomentti kasvavat.
Usein lisäteho saadaan koko käyntinopeusalueella,
toisissa moottoreissa korostetusti käyntinopeusalueen
alapäässä ja joissakin vain suuremmilla nopeuksilla.
Ahtimilla voidaan helposti lisätä sekä bensiini- että
dieselmoottorin tehoa. Hiclone-pyörrekiihdytin toimii
myös ahdetuissa moottoreissa. Parhaissa tapauksissa
Hiclonen ansiosta ahdin voi aloittaa ahtamisen jopa
600 r/min aikaisempaa alemmalla käyntinopeudella.
Hiclone-pyörrekiihdyttimin saadaan lisätehoa useimmista moottoreista
Bensiinimoottori EFI
Ahdettu bensiinimoottori EFI
Ahdettu dieselmoottori
ilman ahdinta
Pienempi polttonesteenkulutus
Keskimäärin voidaan saavuttaa seuraavanlaisia tuloksia:
- Kaasutinmoottorit, kulutus pienentyy 15-20 %
- Bensiiniruiskutusmoottorit, kulutus pienentyy 5-15 %
- Dieselmoottorit, kulutus pienentyy 5-10 %
- Nestekaasumoottorit, kulutus pienentyy 5-20 %
Hiclone-pyörrekiihdyttimiä on testattu Suomessa ja maailmalla:
1 vastaan
Tekniikan Maailma 11-05
Ford Focus 1.8 Zetec
viritetty moottori (nokka-akselit ja moottorinohjausjärjestelmä muutettu)
Mittaus: Moottoridynamometri Test Center Tiililä
Hiclone: 1 kpl omatekoisessa adapterissa sijaintia ei mainittu
Tulos: Tehon lisäys +/- 0
Vääntömomentin lisäys +/- 0
Tekniikan Maailman testaajan mielipide:
Tämän kokeen ja moottorin perusteella
uskallamme siis sanoa, että Hiclonesta
ei saada luvattua hyötyä.
11 puolesta
Spinneri magazine 3-04
Ford Focus 1.8 Zetec
vakiomoottori
Mittaus: Rulladynamometri ST-Motors, Espoo
Hiclone: 1 kpl imuletkussa ennen kaasuläppää
Tulos: Tehon lisäys 2,6 %
Vääntömomentin lisäys 1,5 %
Toinen mittaus
Hiclone: 1 kpl imuletkussa ilmanpuhdistimen
puoleisessa päässä
Tulos: Tehon lisäys 2,3 %
Vääntömomentin lisäys 1,0 %
Hiclone-maahantuoja Islannissa
Nissan Patrol 2.8 TDI 1996
Mittaus: Rulladynamometri
Hiclone: 1 kpl ennen ahdinta +
1 kpl ennen imusarjaa
Tulos: Tehon lisäys 4000 r/min yli 15 %
Vääntömomentin lisäys 3000 r/min 7 %
Hiclone-maahantuoja Englannissa
Land-Rover Discovery 2.5 TDI 1988
Mittaus: Rulladynamometri
Hiclone: 1 kpl ennen ahdinta +
1 kpl ennen imusarjaa
Tulos: Tehon lisäys 2,5 - 5 % yli koko
käyntinopeusalueen
Hiclone-maahantuoja Englannissa
IVECO 75E15 7,5 tonnin kuormuri
5,8 litran moottorilla
Hiclone: 1 kpl ennen ahdinta +
1 kpl ennen imusarjaa
Mittaus: Rulladynamometri
Tulos: Tehon lisäys 840-1200 r/min yli 4 %
Tehon lisäys 1200-2500 r/min yli 2 %
Hiclone-maahantuoja Englannissa
MAN 24.400 bussi 12 litran moottori
Hiclone: 1 kpl ennen imusarjaa +
1 kpl 30 cm sitä ennen
Mittaus: Rulladynamometri
Tulos: Ajonopeuden mukaan:
40-45 km/h yli 10 % lisää tehoa
50-65 km/h yli 3 % lisää tehoa
65-95 km/h yli 4 % lisää tehoa
Mittaus: Yli 3000 km maantieajoa
Tulos: Polttonesteenkulutus yli 9 % vähemmän
(vaihtelevat olosuhteet ovat voineet
vaikuttaa tuloksen tarkkuuteen)
Hiclone-maahantuoja Englannissa
Metrocab Taxi 1997, moottori Transit 2,5 D
Hiclone: 1 kpl jokaisessa imukanavassa (4 kpl)
Mittaus: Rulladynamometri
Tulos: Ajonopeuden mukaan:
50 km/h nopeudella 20 % lisää tehoa
60 km/h nopeudella 7 % lisää tehoa
70 km/h nopeudella 2 % lisää tehoa
80 km/h nopeudella 2 % lisää tehoa
90 km/h nopeudella 1 % lisää tehoa
100 km/h nopeudella 1 % lisää tehoa
110 km/h nopeudella 10 % lisää tehoa
Hiclone-maahantuoja Englannissa
Scania 124.470, 12 litran moottorilla
Hiclone: 1 kpl ennen imusarjaa +
1 kpl ~25 cm ennen sitä
Mittaus: Rulladynamometri
Tulos: Vääntömomentin lisäys
nopeudella 45-80 km/h yli 1,7 %
(nopeudella 70 km noin 1,2 %)
Hiclone-maahantuoja Englannissa
Volvo 340 FM12, 12 litran moottorilla
Hiclone: 1 kpl imusarjassa jokaisen
sylinterin kohdalla (6 kpl)
Mittaus: Rulladynamometri
Tulos: Vääntömomentin lisäys
nopeudella 55 km/h 3 %
nopeudella 60 km/h 1,5 %
Hiclone-maahantuoja Suomessa
Saab 90 1985, kaasutinmoottori
Hiclone: 1 kpl letkussa ennen kaasutinta
Mittaus: Nology G-Dyno GPS-anturilla,
moottoritiellä
Tulos: Vääntömomentin lisäys
3000 r/min yli 11 %
4500 r/min noin 5 %
Hiclone-jälleenmyyjä Suomessa
Citroën BX 16 TZi, 1-pisteruiskulla
Hiclone: 1 kpl imuputkessa ennen
läppäkoteloa
Mittaus: Syntec TB109 dynaaminen
tehodynamometri
Tulos: Vääntömomentin lisäys
4000 r/min 7 %
Hiclone-jälleenmyyjä Suomessa
Volvo 240 1.9, kaasutin 175 CDSE
Hiclone: 1 kpl imuputkessa ennen
kaasutinta
Mittaus: Syntec TB109 dynaaminen
tehodynamometri
Tulos: Vääntömomentin lisäys
3500 r/min 9 %
Tehon lisäys
5000 r/min 7 %
Islannin ja Englannin Hiclone-maahantuojien teettämät mittaukset on tehty ulkopuolisten yritysten toimesta.
Suomen Hiclone-maahantuojan ja -jälleenmyyjän tekemät mittaukset on tehty omassa käytössä olevilla välineillä
ilman virallista ulkopuolista tarkkailijaa.
Kansainvälisissä testeissä on saavutettu seuraavanlaisia tuloksia:
- Opel Vectra 1992, kulutus 20 % pienempi
- Oldsmobile 98, 1992, kulutus 20 % pienempi
- Nissan Maxima 1992, kulutus 24 % pienempi
- Toyota Land Cruiser Diesel 1999, kulutus 23,5 % pienempi
- Jeep Grand Cherokee V8, 1999 kulutus 24 % pienempi
- MAN 24.400 bussi, 2002 kulutus 9,6 % pienempi
- Honda Accord 2.4 2003 kulutus 11,5 % pienempi
- Dodge Caravan 3.3 2002 kulutus 13 % pienempi
- Toyota Camry 2.4 2002 kulutus 14,2 % pienempi
- Honda Civic 1.6 2000 kulutus 21,5 % pienempi
- Chevy Impala 3.4 2002 kulutus 28,7 % pienempi
- Ford Crown Victoria V8 4.6 1998 kulutus 24,2 % pienempi
Hiclone-pyörrekiihdyttimiä valmistetaan kaikkien moottorien tarpeisiin.
Pienin Hiclone on halkaisijaltaan vain 25 mm. Se on tarkoitettu 100 cm3
nelitahtisiin pienmoottoreihin. Sarjatuotannon suurin Hiclone on halkaisijaltaan 150 mm,
joka riittää jo suurien alusten dieselmoottoreille ja tiettyihin moottoriurheilutarkoituksiin.
Puhtaammat pakokaasupäästöt
Polttonesteseoksen tehokkaamman palamisen ansiosta pakokaasupäästöt voivat vähentyä
merkittävästi sekä bensiini- että dieselmoottoreissa.
Australiassa tehdyissä mittauksissa Hiclone-pyörrekiihdyttimien
avulla on saatu mm. seuraavanlaisia tuloksia:
Bensiinimoottorin pakokaasupäästöt
- Ford Falcon V8 EFI
Häkäpitoisuus tyhjäkäynnillä 60 % vähemmän
2500 r/min 95 % vähemmän
Palamattomat hiilivedyt tyhjäkäynnillä 30 % vähemmän
2500 r/min 75 % vähemmän
Dieselmoottorin savutusmittaus
- Nissan Patrol GQ 4,2 ltr,
uusi moottori, savutus 45 % vähemmän
200 000 km ajettu moottori savutus 55 % vähemmän
Hiclone-pyörrekiihdytin tasoittaa moottorin käyntiääntä
Koska Hiclone-pyörrekiihdytin saa imuilman jakautumaan
tasaisesti kaikille sylintereille, niin kaikkien sylinterien
palamistapahtumat ovat luonnollisesti samantehoisia.
Niinpä moottorin käyntiääni tasoittuu, koska epäsäännöllisesti
epätasaiset palamiset puuttuvat.
Dieselmoottorilla tehdyssä kokeessa Hiclone-pyörrekiihdytin
vaimensi moottorin käyntiääntä jo tyhjäkäynnillä monta dB:ä.
Myös maantiellä tasaisella 80 km/h nopeudella Hiclonen
vaikutus moottorin käyntiäänen vaimentamiseksi oli
erittäin huomattava.
Mitä muuta hyötyä Hiclone voi antaa?
Polttonesteseoksen tehokkaampi ja tasaisempi palaminen
pitää moottorin puhtaampana ja voi saada sen kestämään
pitempään.
Epätäydellinen palaminen lisää riskiä polttonestejäänteiden
joutumisesta moottoriöljyn joukkoon. Tämä ilmiö tulee esille
korostetusti pätkäajossa ja nykivässä kaupunkiliikenteessä,
jossa äkilliset kiihdytykset ja pysäytykset sekä tyhjäkäynti
liikennevaloissa ja ruuhkassa seuraavat toisiaan.
Puhtaammat venttiilit männät ja palotilat
Moottorin karstoittuminen on tyypillinen ongelma, jonka
aiheuttaa kaupunkiajo ja moottorin ikääntyminen, jolloin
öljynkulutus alkaa kasvaa. Myös EGR-järjestelmä eli pako-
kaasujen kierrätys lisää imuventtiilien karstoittumista. Tämä
ongelma tulee korostetusti esille suoraruiskutusbensiini-
moottoreissa ja dieselmoottoreissa, joiden imukanavistossa
virtaa vain ilmaa ja pakokaasujen kierrätyksen mukana noki-
hiukkasia ja muita palamisjätteitä.
Hiclone-pyörrekiihdytin pitää moottorin puhtaampana
Voimakas pyörrevirtaus, jonka Hiclone kehittää imuputkistoon,
vähentää merkittävästi karstan mahdollisuutta takertua
imuputkiston seinämiin ja imuventtiileihin. Hiclonen ansiosta
tuloksena on puhtaampi paremmin käyvä moottori kaikissa
olosuhteissa.
Moottorin tasaisempi lämpörasitus
Ilmamäärän tasaisemman jakautuman ansiosta sylinterien
lämpörasitus tasoittuu. Tämä on huomattu erityisesti Subarun
bokserimoottorin ja pitkien 6-sylinteristen moottorien kohdalla.
Miten Hiclone asennetaan?
Useimpiin moottorimalleihin Hiclone-pyörrekiihdyttimen
asennus on erittäin helppo.
Irrotetaan imuputkiston letku, mitataan sen sisähalkaisija,
työnnetään sopivan Hiclone-pyörrekiihdytin letkuun siten,
että se tulee oikein päin virtaussuuntaan nähden ja pysyy
tukevasti paikallaan. Lopuksi letku kiinnitetään takaisin
paikalleen. Siinä se.
Mitään muutoksia moottoriin tai sen säätöihin ei tarvitse tehdä.
Tyytyväisyystakuu
Hiclone-pyörrekiihdyttimien maahantuoja Suomen Kaasutinexpertti oy
myöntää Hiclone-pyörrekiihdyttimien ostajille tyytyväisyystakuun.
Jos käyttäjä ei ole tyytyväinen Hiclonen antamaan tulokseen, hän voi
palauttaa sen 30 pv:n kuluessa toimituksesta ja saa Hiclonesta
maksamansa hinnan takaisin vain toimitus/asennuskulut vähennettyinä.
Tule mukaan tyytyväisten Hiclone-käyttäjien joukkoon!
|
|