|
Hyper Voltage System
Volttien tasaisuus tuo tehokkuuden
Kun auton sähköjärjestelmän laitteet ottavat virtaa akusta, tämä kuormitus
aiheuttaa akun jännitteen heikentymisen erityisesti kiihdytyksen aikana.
Vaikka generaattori korvaa varsinaisen energiankulutuksen, se ei voi täysin
tasata jännitteenvaihteluita. Jos jännite akusta auton sähkölaitteille
voidaan pitää tasaisena, moottorista ja sähkölaitteista saadaan entistä parempi
suorituskyky. Tämän hyödyn määrä vaihtelee auton ominaisuuksista ja kuljettajan
ajotavan mukaan, mutta keskimäärin on mahdollista saada kiihdytyksissä selvästi
parempi teho ja suurempi vääntömomentti, parempi reagointi kaasuun, parempi
taloudellisuus ja sähkölaitteiden kasvanut tehokkuus.
Hyper Voltage System
Tätä akkujännitteen tasausta varten Sun Automobile on kehittänyt Hyper Voltage
System -yksikön, jonka elektroniikka ohjaa akun varautumista ja purkautumista
siten, että auton sähköjärjestelmällä on käytettävissä koko ajan tasainen jännite.
Yksikön merkkivalon vilkkuminen edestakaisin punaisesta vihreäksi ilmaisee järjestelmän
toiminnan.
Hyper Voltage System -yksiköitä on kolmea tyyppiä. Tyyppi LR on tarkoitettu kaupunkiajoon ja
esimerkiksi asuntovaunun vetoon lisäämään vääntömomenttia, kun käytetään matalia ja enintään
keskisuuria käyntinopeuksia noin 3000 r/min asti. Tyyppi HR on tehty urheilulliseen ajoon
ja korkeille käyntinopeuksille tehon nostamiseksi. Tyypissä MR on yhdistettynä molempien
toiminta-alueet.
Helppo asennus
Hyper Voltage System -yksikön asennus on yksinkertainen; yksikkö yhdistetään kahdella
kaapelilla akun napoihin, punainen plus-napaan ja musta miinus-napaan. Kaapelit
ovat vastaavia korkealaatuisia 99,99 % kupari olevia tuotteita, jotka ovat
Hyper Ground System -maattojohdinsarjassa. Hyper Voltage System -yksikkö on väriltään
kirkas paitsi kullanväristen kaapelien kanssa, jolloin se on kullanvärinen.
Dynamometrikokeissa parhaissa tapauksissa Hyper Voltage System on antanut jopa yli 10 hv:n
dynaamisen lisätehon. Tavanomainen tehon lisäys on noin 2 - 5 %.
|
|