|
Hiclone
pyörrekiihdytin
Miten Hiclone asennetaan?
Useimpiin moottorimalleihin Hiclone-pyörrekiihdyttimen
asennus on erittäin helppo.
Irrotetaan imuputkiston letku, mitataan sen sisähalkaisija,
työnnetään sopivan Hiclone-pyörrekiihdytin letkuun siten,
että se tulee oikein päin virtaussuuntaan nähden ja pysyy
tukevasti paikallaan. Lopuksi letku kiinnitetään takaisin
paikalleen. Siinä se.
Mitään muutoksia moottoriin tai sen säätöihin ei tarvitse tehdä.
Moottorityyppien mukaan asennuksessa on otettava huomioon
ihanteellinen sijoituspaikka parhaan tuloksen varmistamiseksi.
Bensiiniruiskutusmoottorit
1. Irrota ilmamäärämittarin ja kaasuläppäkotelon
välinen letku.
2. Asenna sopivan kokoinen Hiclone oikein päin
letkuun noin 100-300 mm ennen kaasuläppää.
3. Kiinnitä letku takaisin paikalleen.
Dieselmoottorit ilman kaasuläppää/kaasuläpällä
1. Irrota imuilmaletku imusarjasta.
2. Asenna sopivan kokoinen Hiclone oikein päin
letkuun mahdollisimman lähelle imusarjaa /
kaasuläppää.
Turboahdetut bensiini- ja dieselmoottorit
Turboahdetuissa moottoreissa saadaan paras hyöty,
kun imuputkistoon asennetaan kaksi Hiclonea,
toinen ennen turboahdinta ja toinen sen jälkeen.
1. Asenna ensimmäinen Hiclone turboahtimen
jälkeen mahdollisimman lähelle kaasuläppää.
Jos moottori on varustettu ahtoilmanjäähdyttimellä,
asenna Hiclone ahtojäähdyttimen ja kaasuläpän
väliseen letkuun. Joissakin moottoreissa tilaa on
vain lyhyemmälle 25 mm pitkälle Hiclonelle.
2. Asenna toinen Hiclone vähintään 150 mm ennen
turboa. Tällaisen kahden Hiclonen asennelman
ansiosta turbo voi ahtaa jopa 600 r/min entistä
aikaisemmin.
3. Jos turbon jälkeen ei ole paikkaa Hiclonelle, on
mahdollista asentaa kaksi Hiclone peräkkäin ennen
turboahdinta. Näiden kahden Hiclonen välin pitää
olla vähintään 200 mm.
Erikoisrakenteet
Joissakin moottorirakenteissa Hiclone-pyörrekiihdyttimet
täytyy asentaa imusarjaan jokaisen sylinterin kohdalle,
jotta niiden aikaansaama pyörrevirtaus antaa halutun
lisätehon ja paremman taloudellisuuden.
|
|