|
HotWires
Kysymyksiä ja vastauksia NOLOGY HotWires -lisätehosytytysjohtimista
Miten NOLOGY HotWires -sytytysjohtimet voivat olla niin hyviä kuin väitetään. Ne
näyttävät aivan tavallisilta sytytysjohtimilta lukuun ottamatta maattokaapelia ja
paksua eristystä?
NOLOGY HotWires -johtimet eivät ole pelkkiä johtimia. Niitä on pidettävä täydellisenä
sytytysjärjestelmänä, jossa jokaisen sylinterin sytytysjohtimessa on kondensaattorilla tehostettu sytytys.
Voiko niin kuuma kipinä polttaa mäntään reiän?
Ei, sillä kipinä ei voi koskaan olla liian kuuma. Sytytyskipinän kaikki lämpöenergia (kuumuus) imeytyy
polttoneste-ilmaseokseen, jossa se saa aikaan palamisen alkamisen. Palamisen aikaansaama lämpöenergia
(kuumuus) muuttuu kineettiseksi energiaksi (männän liikkeeksi). Koska HotWires -sytytysjohtimien kipinä
parantaa palamisen tehokkuutta, enemmän lämpöenergiaa muuttuu kineettiseksi energiaksi, jolloin
pakokaasujen lämpötila jää itse asiassa matalammaksi.
Miksi bensiinimoottori hyötyy "kuumemmasta" kipinästä?
Kun kipinä syttyy, kaikki lämpöenergia (kuumuus) siirtyy ilma-polttoaineseokseen, jossa se saa aikaan
palamisen alkamisen. Kuumempi kipinä siirtää enemmän lämpöenergiaa, joten se kiihdyttää palorintaman
etenemistä. Polttoneste hyödynnetään tehokkaammin ja moottorin suorituskyky paranee.
Eikö näin kuuma kipinä sulata sytytystulppaa?
Ei, sillä kaikki lämpöenergia plasmasta (kipinästä) imeytyy ilma-polttonesteseokseen ja
kipinän kestoaika on liian lyhyt, jotta mitään merkittävää siirtymää kärkiin voisi tapahtua.
Lämpötila ei ole ainoa tekijä, vaan myös lämpötilan vaikutuksen aika.
Eikö näin voimakas kipinä nopeuta sytytystulpan kulumista?
Ei, sillä kipinän kestoaika on niin lyhyt, että elektrodien kuluminen itse asiassa vähenee.
Kipinän voimakkuus ei aiheuta sytytystulpan kulumista, vaan aika, jolloin kipinä on esillä (kipinän
kestoaika). Sen takia lyhyempi kipinän kestoaika vähentää sytytystulpan syöpymistä (elektrodien kulumista).
Voiko kipinä olla liian voimakas, niin että se työntäisi ilma-polttoaineseoksen molekyylit sivuun
estäen syttymisen?
Ei, sillä itse asiassa kipinä ei saa ilma-polttoaineseoksen syttymistä aikaan, vaan sytytystulpan
kärkien välissä aikaansaadun plasman lämpötila.
Mihin tarvitsen kuumempaa kipinää? Eikö jokaisen moottorin alkuperäinen sytytysjärjestelmä ole
riittävän hyvä sytyttämään ilma-polttoaineseokseen?
Kyllä se on riittävä, jos tyydyt moottorin alkuperäiseen suorituskykyyn ja taloudellisuuteen.
Kuitenkin mikä tahansa parannus palorintaman etenemiseen parantaa palamistapahtumaan ja antaa
siten lisää tehoa sekä taloudellisuutta.
Kipinä on kipinä eikä se siitä miksikään muutu, vai kuinka?
Ei, vaan mitä kuumempi kipinä sitä helpommin syttyminen tapahtuu ja sitä nopeammin palaminen
saadaan päätökseen. Kipinöitä on monenlaisia: sytyttimen kipinä, sytytysjärjestelmän kipinä ja
salamanisku. Valise siitä!
Monet sytytysjohtimien valmistajat mainostavat 8 mm tai jopa 10 mm paksuja sytytysjohtimia.
Mikä niistä on kaikista paras?
Sytytysjohtimen paksuudella ei ole mitään tekemistä kipinän voiman kanssa. Paksummissa johtimissa
on paksumpi eristys, mutta pääasiassa kysymys on ulkonäöstä. Johtava osa johtimen sisällä on useimmissa
johtimissa samanlainen. Jos paksumpi johdin antaisi suuremman tehon, pitäisi johtimen olla 50 mm
paksuja tai vielä paksumpia!
Mitä vaikutus on sytytysjohtimien resistanssilla? Eikö pienempi resistanssi ole parempi?
Yleisesti ottaen kyllä tiettyyn rajaan asti. Jos johtimien vastus (resistenssi) on yli 10 0000 ohmia,
niin tällaisten johtimien korvaaminen 1000 ohmin johtimilla auttaa sytytystehoon. Sen sijaan
1000 ohmin johtimen korvaaminen 100 ohmin johtimella ei anna enää mainittavaa etua.
Miksi lyhyt kipinän kestoaika on parempi kuin pitkä kipinän kestoaika? Eikö pitkä kipinä
takaa sytytyksen toimivuutta?
Ei, sillä kipinän kestoajan pituus ei takaa sytytystä. Heikko kipinä on aina heikko riippumatta sen
kestoajasta ja ellei sytytys tapahdu oikealla hetkellä (sytytyksen ajoituksen mukaan), moottorin
suorituskyky kärsii.
Miksi pitkän kestoajan kipinä on heikompi kuin erittäin lyhyen ajan kestävä NOLOGY HotWires -sytytys?
Kun ajatellaan pitkän kestoajan kipinän purkavan 100 % energiastaan tasaisesti tietyn ajanjakson aikana,
niin jokaisena hetkenä tuossa ajanjaksossa purkautuu vain pieni määrä energiaa. Kun sama energia
saadaan purkautumaan kerralla erittäin lyhyessä ajassa, niin kyseessä on NOLOGY HotWires -kipinä.
Monikipinäsytytysjärjestelmän sanotaan olevan erittäin tehokkaita. Onko asia näin?
Monet unohtavat, että suuremmilla käyntinopeuksilla monikipinäsytytysjärjestelmä ei ole
aikaa purkaa useita kipinoitä yhden työtahdin aikana. Pienillä käyntinopeuksilla voidaan
todeta useita kipinöitä joka työtahdilla. Mutta mihin niitä tarvitaan, jos yksi kipinä
on riittävän tehokas ilma-polttoaineseoksen sytyttämiseksi.
Minkälaisia sytytystulppia pitäisi käyttää NOLOGY HotWires -sytytysjohtimien kanssa?
Parhaan tehon saavuttamiseksi näistä NOLOGY kondensaattorisytytysjohtimista kannattaa käyttää
ilman vastusta olevia sytytystulppia. Jos kuitenkin auton elektroniseen järjestelmään tulee
niistä häiriöitä, täytyy tyytyä resistorisytytystulppiin.
Pitääkö sytytysennakkoa muuttaa, kun autoon on asennettu NOLOGY HotWires -sytytysjohtimet?
Jotkut moottorit antavat parhaan tehon, kun sytytyksen maksimiennakkoa hieman rajoitetaan.
Tällaisia ovat moottorit, joiden sylinterinhalkaisija on suuri tai palotilan muoto epäedullinen.
Pienempi ennakontarve johtuu siitä, että seos palaa nopeammin ja tehokkaammin.
Pitääkö polttonestemäärää muuttaa?
Jos tavoitteena on teho, niin polttonestemäärää voidaan lisätä. Jos tavoitteena on taloudellisuus,
polttonestemäärää voidaan vähentää ja silti laiha seos syttyy luontevasti.
Täytyykö kaasutinmoottorissa muuttaa kaasuttimen suutinkokoa?
Jos moottorin tayttä tehoa käytetään, esimerkiksi autourheilukäytössä tai rata-ajopäivänä,
on syytä varmistua, että seos on riittävä, sillä jotkut moottorit voivat olla yllättävän laihalla
perussäädöllä. Tällöin suuttimien suurentaminen on turvallisinta.
Miksi useimpien sytytysjärjestelmien yhteydessä ei kehoteta tekemään mitään toimenpiteitä?
Jos sytytysjärjestelmä ei vaadi mitään tarkistuksia tai säätöjen muutoksia, se tuskin toimii
paljon kummemmin kuin moottorin alkuperäinen sytytyslaite. Sen sijaan NOLOGY-sytytys vaikuttaa
syvällisesti palamistapahtumaan, joten tietyt tarkistukset ovat välttämättömiä.
Voiko NOLOGY HotWires -sytytysjohtimia käyttää nykyaikaisissa elektronisella ruiskutuksella
ja sytytyksellä varutetussa moottorissa, joissa ei voi tehdä mitään muutoksia sytytykseen eikä
seokseen?
Elektronisessa ruiskutusjärjestelmässä bensiinimäärä korjautuu osittain automaattisesti,
mutta niissäkin täytyy varmistaa polttonesteen riittävyys tarkistamalla polttonestepumpun
tuotto, suodatin ja paineensäädin. Sytytyksen säätöä ohjataan nakutusanturin avulla.
Jotkut elektronisten ohjausyksiköiden virtauslastut lisäävät sytytysennakkoa alkuperäisestä.
Voiko niitä käyttää?
Jos sytytysennakkoa on liian paljon, eikä autossa ole nakutustunnistinta, moottori saattaa
nakuttaa kuormituksessa. Joissakin tapauksissa on vaihdettava alkuperäinen osa takaisin.
Vaatiiko NOLOGY HotWires -sytytysjohtimien käyttö sytytystulpilta poikkeavaa lämpöarvoa?
Ei tarvitse vaan sytytystulpan lämpöarvo säilyy entisenä.
Eikö kuumempi kipinä vaadi kuumempia sytytystulppia?
Ei, sillä sytytystulppien lämpöarvo kuvaa vain niiden kykyä haihduttaa lämpöä.
|
|